India hangja

Nekünk a zene mindenek felett áll. Jelentősége transzcendentális – vallja Rabindranath Tagore, az indiaiak Nobel-díjas költője.
Bemutatni, az európai emberhez közel hozni ezt a kultúrát – nem egyszerű dolog. Most mégis ezt próbáljuk meg, bár rövidke filmünk igazi célja az, hogy a kíváncsiságot szítsuk fel: igenis érdemes elmélyedni ebben a művészetben, jó dolog hallgatni, s nem haszontalan olvasgatni róla.

Semmi sem mozog a világmindenségben idő és ritmus nélkül. S a zene másik alkotóeleme, a dallam sem a nálunk megszokott módon alakul itt. Míg mi, európaiak az oktávot 12 részre osztjuk, itt 22-re, így a legkisebb egységük a mi félhangunknál la-la is kisebb.

Hangszereik 4 csoportba sorolhatók: vonósok, fúvósok, ütősök és idiofonok. Nézzük, és hallgassuk őket sorjában.

A húros hangszerek hangját a húrok pengetésével keltik. Legnépszerűbb köztük a vína. Érdekessége a két rezonáló szekrény, melyek más-más anyagból készülnek. Az ősi Indiában 10 változata volt. A harp vitorla alakú, talán a legrégibb hangszer.
A szitárnak ma 7 dallamhúrja és 13 rezonáló húrja van. Ma is fejlődik, alakul, mai formájának kialakításában nagy érdemei vannak a nálunk is ismert Ravi Shankarnak is.
Az egy-két méter hosszúságú tanpura az indiai zene egyik fő hangszere. Szinte minden dallam közben hallható a tanpura háttérhangja.
Megemlíthetjük még a szarodot, mely a vína egyik módosult formája, s a 60-100 húrral rendelkező szantúrt.
Vonóval megszólaltatott húros hangszer a szarangi és a nálunk is jól ismert hegedű.

A fúvósok közt megtalálhatjuk a furulyaféléket s a nyelvsípokat. A XVIII. Században 18 furulyafélét említenek. A sehenaj az öröm hangszere. Technikája bonyolult, még szakértő kezekben is igen érzékeny hangszer.

A legismertebb ütőhangszer a tabla. Nemcsak itt, a világon is sokfelé használják. Ujjal játszanak rajta.
Íme, hogyan utánozható a legnagyobb zenei csoda, az emberi hang egy megfeszített bőrdarab és az emberi kéz által:
Idiofon hangszeren azokat a hangkeltő eszközöket értjük, amelyeknek hangzóképessége anyaguk rugalmasságán alapul. Ilyenek a dzseoteron és a gattan. Különféle hangokat hallatnak, aszerint, hogyan játszanak rajtuk.

Vivek Verma: Facets of our music, our instruments c. műve alapján összeállította:
Fehér Anikó